Futbol hiçbir zaman sadece futbol değildir!

Kitaplardan, yazılardan, yazarlardan bahseden bir insanın kişisel blog sayfasında futbol üzerine yazılmış bir yazı görseydim, ben de şaşırırdım. O yüzden bu yazıyı daha yeni okumaya başlamış olan arkadaşların şaşkınlıklarını (varsa) anlayabiliyorum. Ama futbol, hiçbir zaman sadece futbol değildir. Futbol aynı zamanda bir kültürdür. Bir siyasettir. Bir ekonomidir. Bir toplumsal meseledir. Bir şiirdir bazen, bazense bir müzik… O yüzden, bu yazarlarla, kitap isimleriyle dolu bu sanal sayfalarda, futboldan bahsetmekte de bir sakınca görmüyorum.

Neden böyle bir şey yazmaya gerek duydum peki? Sait Faik’in dediği gibi: “Yazmasam deli olacaktım…” da ondan. Bu yazının sebebi, çocukluk yıllarımdan beri desteklediğim, maçlarını mümkün mertebe takip etmeye çalıştığım, oyuncularına hayranlık duyduğum (bir zamanlardı galiba) bir futbol takımının, ekol olarak çöktüğünü görmek. Bahsettiğim takım tabi ki Real Madrid. Bardağı taşıran son damla ise dün gece oynanan (18.08.2011)  İspanya Süper Kupası finali ikinci maçında, Real Madrid’in yaptıkları. Real Madridli oyuncuların demiyorum, çünkü bundan bütün takım sorumlu diye düşünüyorum. Maçı izleyenler bilecektir, maçın son anlarında beraberliği yakalayan Madrid, üç dakika sonra bir gol yiyerek maçı 3-2 kaybetmiş ve kupayı da Barcelona’ya kaptırmıştı.

Konu kupayı kimin aldığı, maçı kimin kazandığı değil… Konu daha başka. Konu artık Madrid’in o eski Madrid olmadığı. Ben çok eskisini bilmem ama ne kadar şanslıyım ki Los Galacticos’u gördüm. Oynadığı futbolu seyrettim. Real Madrid’i öyle sevdim. Şimdi Madrid’i yeni yeni tanıyanların Madrid’i sevmemesini görünce, onlara hak veriyorum aslında. O zamanlar da çok paralar harcanarak bir takım kurulmuştu. Ama takım gibi takımdı. Casillas daha deneyimsiz, ama mental olarak daha güçlü idi. Dünkü maçta Fabregas’a kasap gibi giren, karşısındakinin insan olduğunu unutup da öyle giren Marcelo’nun yerinde, o zamanlar Roberto Carlos oynardı. “Oynardı” diyorum çünkü gerçekten futbol oynar, mücadele eder, savaşırdı. Orta sahada Zidane’ı izlemek ayrı bir keyifti. Onun bilek hareketlerini görmek. Kanatlarda Beckham ve Figo vardı. Popüler adamlardı. Ama isimleri kadar büyük değildiler. Takımları için oynarlardı. İleride Raul’u anlatmaya gerek var mı? Ya da Ronaldo’yu..? Şimdi de bir Ronaldo var takımda, belki de Madrid’e gelmiş en iyi oyunculardan birisi, ama zaman zaman futbolu unutan bir Ronaldo.

Eskiden Madrid’in maçları dört gözle beklenirdi. Ne olursa olsun maç bitene kadar takım maçı bırakmazdı. Futbolu ağızda tat bırakırdı. Bir sonraki maç için geri sayım çoktan başlardı daha oynanan maç dahi bitmeden. Çünkü Madrid’in bir kültürü vardı. Kim ne derse desin, Madrid o zamanlar sadece “para” demek değildi. Müzesinde onlarca kupa olan bir takımın anlamı nasıl sadece “para” olabilirdi ki… Şimdi? Şimdi o Madrid gitmiş yerine başka bir Madrid gelmiş gibi. Maçları olaylı geçen, hele de Barça derbilerinde kesinlikle kavgalar çıkan, kırmızı kartların havada uçuştuğu bir Madrid… Futbolun, çirkin yüzünü sık sık görmemize sebep olan bir Madrid. Zidane’ı, Raul’u, Carlos’u unutturan bir Madrid… Rakibine acımadan çok sert müdahaleler yapan Pepe’lerin, Marcelo’ların kadroda olduğu bir Madrid…

Madrid’in eski halini bilenler, Los Galacticos’u bilenler; bu Madrid’i nasıl sevsin… Futbol sadece bir oyun değildir, evet. Madrid belki de artık bunu unuttu. Kültürünü, geçmişini, kim olduğunu, ekolünü unuttu. Bu Madrid, lise yıllarımızda maçlarını kaçırmadığımız, dört gözle beklediğimiz Madrid değil. O Madrid bir daha gelir mi, o da belli değil. Eski Madrid, sadece para demek değildi; bu Madrid ne demek, onu hiçbir Madridli bilmiyor olsa gerek.

Futbol sadece futbol değildir. Her şey değişir. Her şey akar. Madrid de değişti. Şimdi birileri, bunu açık yüreklilikle dile getiriyorsa, belki de kulak vermek gerek. Galiba o Madrid’i çok ama çok özleyeceğiz. Raul’u, Zidane’ı, Figo’yu, Beckham’ı, Carlos’u, Ronaldo’yu ve diğerlerini…

Madrid, eskiden bir şiirdi. Bir roman. Bir şarkı. Bir resim… Sanat’tı… Şimdi ise sadece bir hiç. Eskiden bir rüyaydı Madrid. Şimdi bir kabus bile değil…

One response to “Futbol hiçbir zaman sadece futbol değildir!

Sen de söyle. Korkma. Ne düşündün?

