Yaprağın Düşü *

 

Solmuş yapraklarla kurumuş yaprakların aynı yapraklar olmadığı, yaprak’a karşı takındığın bakış açına göre değişir. Solmak renk ile, kurumak şekil ile alakalı olsa gerek… Yine de bir yaprağın, uzaktan bakıldığında, kurumuş mu ya da solmuş mu olduğunu anlamak zordur. Yaprak, hem kurumuş hem solmuş da olabilir senin tikel düşünmenin aksine. Ancak kurumuş da olsa, solmuş da olsa; dalından düşen yaprak, “ölü” yapraktır diyemeyiz. Yaprağın ölümü, onun ağaç ile kurduğu ilişkiden çok ötede bir anlam içerir. Yaprak, senden daha uzun da yaşayabilir mevsimsel dönüşüme inat; o mevsimin ortasında, daha zamanı varken, hem de dalındayken de ölebilir senin onu yaşatma ihtimaline uzak… Bu yüzden yaprak, ağaçtan çok insan ile ilişkili olarak değerlendirilmelidir. Zaten yaprağa “solgun” ya da “kuru” sıfatlarını yükleyen de ağaç değil insandır.Yani ağaç, aynı cümlede özne olan “insan”ın yanında ancak bir nesne olarak durabilmektedir ve öyle de duracaktır.

— Kafamı dışarıya uzatıp, yağan yağmura inat, ağaçlara, daha doğrusu yapraklara baktım. İşte bir tanesi daha düşüyor. Ve birkaç tanesi daha düşünüyor. Sonra evvel zamanda [muhtemelen ortaokul yıllarından, hatta belki daha da eski] falanca kitabımın arasına koyduğum ve orada öylece kalmış olan türünü bilmediğim o yaprağa baktım. Susuyor. Ve susuyor bir kez daha.

Ben de düşündüm : hangimiz daha canlıyız, hangimiz daha solgunuz, hangimiz daha kuruyuz, hangimiz daha…..

Ben sordukça, yaprak sustu.
Ben sustukça, yaprak daha da canlandı.

Marifetin yaprağa bir sıfat bindirmesi yapmak olmadığını, yaprağa “yaprak” diye bakılması gerektiğini ve aslında [eğer birisi ölecekse] ölenin yaprak değil, insan olduğunu, yine yaprak anlattı bana…

Ben, yine cahildim.
Bu sefer daha da sustum…

__________________________

* 21 Ocak 2010 / Çok eskimiş yaprak / Neredeyse iki yıl olmuş yazılalı ve solalı ve kuruyalı…

Sen de söyle. Korkma. Ne düşündün?

